Присадки — одна з найбільш суперечливих тем серед автомобілістів. На кшталт таких, як «Що краще — механіка чи автомат» або «ставити, чи не ставити газ». Одні вважають, що добавки в паливо або масло — це, в кращому випадку, плацебо. Інші вважають їх важливим додатком, без якого машина просто не зможе їздити. Істина, як завжди, посередині.
Для чого вони призначені, в яких випадках їх потрібно використовувати і як правильно заливати присадку у двигун — розповімо в цьому матеріалі.
Присадки у двигун — які та для чого бувають
Багато скептиків вважають, що можна все життя проїздити на автомобілі, жодного разу не заливаючи ніякі чудодійні добавки. Потрібно відразу сказати: вони не мають рації від слова «зовсім». Бо присадки містяться в будь-якому моторному мастилі, в будь-якому паливі, яке використовує кожен водій. Але ж їх помістили туди без його участі, ще на заводі. Спеціальні речовини стабілізують пальне, надають додаткових властивостей маслу. У принципі, часто цього буває достатньо. За умови, якщо паливно-мастильні матеріали якісні. Але так буває не завжди.
Поліпшення якості ПММ — тільки одне із завдань присадок. Крім цього, корисні речовини вирішують ще цілий спектр проблем, мова про які піде нижче. Почнемо з класифікації.
Детально: Як відновити пластик у машині власноруч — 4 гарні поради
Що таке присадка для двигуна?
Присадка для двигуна — це хімічна речовина, яку додають до моторної оливи у двигуні авто для поліпшення його продуктивності, захисту від зносу і продовження терміну служби.
Види присадок
Основний критерій, за яким можна розділити присадки — місце їх застосування. Варіантів два:
- Пальне (заливаються в горловину бензобака).
- Масло (заливаються у двигун, через заливальну пробку).
Перший тип існує у двох варіантах: присадка для бензинового двигуна і для дизельного пального. Призначення у кожної з них різне. Також різні цілі переслідують присадки для олив.
Аналізуємо: Чи можна змішувати моторні оливи — 7 аргументів «за» і «проти»
Функції присадок
За принципом дії їх можна згрупувати в такі категорії:
- Ті, що підвищують октанове і цетанове число пального. Добавка використовується в разі, коли необхідно залити бензин з нижчим октановим числом, ніж передбачено заводом виробником, наприклад, 92 замість 95. Такі присадки підвищують стійкість пального до детонації, полегшуючи роботу двигуна і запобігаючи несправностям — стукоту пальців, виходу з ладу клапанів і їхніх рокерів, перегріву і зниженню потужності ДВЗ. Зараз не дуже актуальні через широке поширення на АЗС високооктанового палива. Їх можна мати лише про всяк випадок, якщо доведеться заправитися старим або неякісним бензином. Заливаються в бензобак.
- Дегідратаційні. Застосовуються, щоб видаляти вологу з паливної системи — бака та магістралі. Вона накопичується там внаслідок випадання конденсату, заправки під час дощу та присутності в пальному. Більш актуальні для дизельних двигунів — атмосферних і турбованих, їхня паливна система категорично не сприймає вологу. Але іноді необхідні й для бензинових. Також заливається в заправну горловину бака.
- Депресорні. Розроблені для дизельного пального, щоб запобігати його кристалізації за низьких температур. Більш відомі під назвою антигель. Їх можна використовувати в разі, якщо не вдалося заправитися зимовою соляркою або мороз наскочив раптово. Антигель бореться з парафіном, який у паливній системі перешкоджає злипанню його кристалів. Це присадка лише для дизельного двигуна, у бензину та інших високофракційних нафтопродуктів подібні проблеми відсутні. Заливається в паливний бак.
- Відновлювальні. Вони ж — триботехнічні суміші. Використовуються для відновлення зношених пар тертя у двигуні: видалення подряпин, згладжування надирів. Здатні компенсувати знос: відновити мікротріщини, повернути еластичність сальникам та іншим ущільненням. Застосування такого роду присадок під час обкатки двигуна (нового або після капітального ремонту) прискорює процес і робить його ефективнішим. Добавка заливається туди, куди й моторне мастило — в горловину на клапанній кришці двигуна.
- Очищувальні. Свого роду light-версія попередньої групи. Проте тут акцент робиться більше на видалення забруднень: нагару, відкладень шлаків, очищення від іржі. Дія схожа на те, як працює промивка, але масло не потрібно відразу зливати. Рекомендуються при засміченні масляних каналів, заляганні поршневих кілець, мастилознімних або компресійних. У незапущених випадках такі присадки реально здатні підняти потужність двигуна, збільшити компресію, що дозволить відкласти капітальний ремонт двигуна. Теж заливається туди, куди й масло.
- Антифрикційні. Найбільш одіозні та «чудодійні» з усіх типів. Часто ці присадки рекламувалися як засіб для захисту пар тертя в разі повного падіння тиску масла. Наприклад, у разі відмови насоса або руйнування картера. Незалежні випробування підтверджували ефект, але частково: відзначали його короткостроковість і небезпеку для двигуна. Використовувати ці речовини на основі вольфраму або дисульфіду молібдену замість мастила не можна. А як добавки в оливу — можна. Вони суттєво знижують тертя деталей двигуна і додатково захищають від теплових перевантажень.
- Керамічні. Протизносні та антифрикційні присадки, що містять частинки нанокераміки. Наночастинки утворюють стійку захисну плівку, що зменшує знос деталей автомобіля. Кераміка залишається на деталях навіть після вимкнення двигуна, що дає змогу згодом, після холодного пуску, парам, що труться, працювати не на суху, а одразу в змащеному стані.
Крім того, існують ще інші, менш поширені види: ті, що протидіють підвищеному утворенню диму, наприклад, або стабілізаційні, що підвищують або знижують в'язкість оливи. Цілком можливо, що скоро розробники автохімії випустять на ринок ще якийсь новий тип присадок, що поліпшує параметри двигуна.
Варто знати: Як вибрати компресор для авто: 6 головних параметрів
Як правильно заливати присадку у двигун
Універсальних засобів, що вирішують всі завдання і лікують будь-які «хвороби» двигуна, не існує. Кожен склад розроблено спеціально для того, щоб допомогти прибрати або нівелювати недоліки в межах своєї компетенції. Тому перед тим, як користуватися присадками, власнику авто необхідно діагностувати проблему. Тільки так добавки подіють максимально ефективно.
Як визначити проблему
Тип присадки
|
Симптоми/проблеми, які вирішуються | Вид заливки |
Октанопідвищувальна | Використання бензину з октановим числом нижчим за необхідне (А-92, Е85 замість 95-го), стукіт пальців під час розгону, проблеми з клапанами, рокерами | Бак |
Вологовидаляюча | Наявність води в «стакані» дизельного паливного фільтра, проблеми із запуском, корозія елементів паливної системи | Бак |
Відновлювальна | Низька компресія в циліндрах, зменшення тяги, еластичності, підвищена витрата пального і чад моторного мастила | Олива |
Антигель | Застосування літнього дизпалива за температури -5°C і нижче, напарафінування системи, проблеми з пуском дизельного двигуна | Бак |
Очищувальна | Низький тиск мастила (моргання або постійне горіння контрольної лампочки чи піктограми на панелі приладів), вібрація на холостих, швидке потемніння оливи в моторі, засмічення оливного фільтра | Олива |
Антифрикційні, керамічні | Великий пробіг, зниження експлуатаційних характеристик двигуна, інші проблеми, зокрема, вищенаведені. Може використовуватися як профілактичний засіб | Олива |
Протидимні, стабілізаційні, інші | Локальні проблеми, зазначені в описі до присадки | Олива або бак |
Слушні поради: Як правильно заряджати акумулятор автомобіля — 8 послідовних кроків
Як вибрати тип присадки
Не варто намагатися осягнути неосяжне. Краще визначити найважливішу проблему, наприклад, стан паливної системи взимку, та вирішувати передусім її. Можна заливати кілька присадок тільки ретельно перевіривши їх на сумісність.
Не слід чекати від присадок дива. Так, вони покращують тертя, підвищують тиск оливи й навіть покращують економічність. Але якщо мотор уже має критичний виробіток, стукає вкладка або з'явилися інші серйозні проблеми, допоможе йому тільки капітальний ремонт.
Крім двигуна та його компонентів, присадки іноді використовуються для інших вузлів та агрегатів, де також відбувається тертя:
- Насоси гідропідсилювача керма;
- коробки передач, механічні або автоматичні;
- варіатори, роздавальні коробки, редуктори мостів.
Мета їх використання схожа: зупинити руйнування, поліпшити контакт і зчеплення в парі тертя, продовжити термін служби.
Отже, присадка у двигун — це не чудодійний еліксир. Результати застосування навіть найкращих із них вельми скромні та відповідають законам фізики. До того ж проявляються з часом. Але їх не можна назвати «таблеткою плацебо», що не підвищує нічого, крім настрою. Ефект від присадок відчутний і доволі передбачуваний.
Головне, вживати їх за призначенням, чітко слідувати інструкції виробника, дотримуватися дозування, періодичності використання і зміни оливи. І пам'ятати: жоден, найкращий препарат, не може стати альтернативою ретельного догляду за автомобілем і його своєчасного ремонту.
Читайте: Як вибрати тент для автомобіля — 8 ключових аспектів