Київ
Серце всієї України!
0 800 507 800
Вам передзвонити?
  • Блог
  • Акції
  • Магазини
  • Оплата і доставка
  • Що з моїм замовленням?
  • MOYO обмін
  • MOYO club
Рус Укр
Каталог товарів
Порівняння
Бажання
Кошик
Сума

Чи можна змішувати моторні оливи — 7 аргументів «за» та «проти»

Дата публікації: 12.04.2024 13:06
Дата оновлення: 12.04.2024 14:42

На користь кожного з варіантів маса факторів. Оливи різноманітні за своєю класифікацією, застосуванням і складом. Тим часом у більшості водіїв хоч раз виникала ситуація, коли доводилося лити одну моторну оливу в іншу. Спробуємо зрозуміти, як це можна зробити максимально безпечно і застерегти від помилок, що часто трапляються.

заливка моторної оливи в ДВЗ

Змішування моторних олив — коли воно зазвичай відбувається

Залишимо за дужками експерименти автомобільних блогерів і цікавість автолюбителів. Перерахуємо повсякденні ситуації, коли виникає необхідність змішати різні оливи у двигуні.

  • Брак оливи у двигуні
    Приклад: водій вирішив перевірити рівень, витягнув щуп, а масла там на мінімумі. Або того гірше — менше мінімуму. Одна справа, коли це відбувається біля гаража, де є запас оливи. Або в місті, де неподалік магазин автозапчастин. Тоді можна долити саме той продукт, який уже присутній у ДВЗ та «не паритися».
    Однак бувають ситуації, коли проблема наздогнала в дорозі. Запасу при собі немає, в магазині при заправці вибір обмежений. Саме та марка, яку в авто заливали на минулому ТО, відсутня. Як бути — купити й долити іншу оливу чи продовжити шлях до будинку або СТО на евакуаторі?
  • Змішання оливи через незнання
    Ситуація схожа з попередньою, з одним «але»: водій не знає, яку саме оливу залито у двигун. Статися це може, наприклад, якщо він нещодавно придбав авто, взяв його напрокат або ... викрав. У цьому випадку «влучити» саме в ту марку і модифікацію мастила можливо лише за великого везіння. Як зробити в цій ситуації — долити перше, що спаде на думку, чи змінити оливу повністю?
  • Помилкове змішування моторної оливи
    Буває, що водій доливає мастило з упевненістю, але згодом виявляється, що в картері був зовсім інший продукт. Двигун при цьому начебто працює нормально, і жодних проблем не проявляється. Що робити — чи потрібно відразу зливати отриману суміш, чи таки можна продовжити експлуатацію?

Питання ці аж ніяк не прості, оскільки на кону стоїть справність двигуна, одного з найдорожчих вузлів автомобіля.

Пізнавальна стаття: Чим промити систему охолодження в автомобілі — 8 кроків в інструкції

Потенційні ризики змішування олив

Хоча виробники попереджають про неприпустимість змішування мастил з різними характеристиками та лякають наслідками, конкретного описання того, що станеться навіть у найгіршому випадку, домогтися важко. Тобто, такої «феєричної» реакції, яка буває, наприклад, під час змішування гальмівних рідин стандартів ДОТ і БСК — з розшаровуванням складових, випаданням осаду на кшталт вапняного та повною непрацездатністю системи — найімовірніше, не буде. Принаймні, якщо йдеться не про контрафакт, а про доливання сертифікованого продукту відповідального виробника.

Мінуси змішування мастил:

  1. Зниження ефективності присадок, що містяться в них;
  2. зниження мийних якостей;
  3. зменшення терміну служби;
  4. прискорення процесу окислення оливи;
  5. у найкритичніших випадках — кавітація і підвищене піноутворення.

Тобто, наслідки змішування моторних олив не миттєві. Здебільшого вони можуть з'явитися в довгостроковій перспективі. Набагато гірше двигуну внутрішнього згоряння зовсім без мастила. Масляне голодування загрожує задирками та заклинюванням поршня в робочій камері. Себто, як мінімум, дорогим ремонтом або навіть заміною блоку циліндрів, а то й усього двигуна. Це, звісно, не означає, що в мотор можна доливати «Олейну нерафіновану» або відпрацьоване мастило з дідового «Запорожця», яке роками стояло в гаражі для змащення петель. Але розумні варіанти в екстрених випадках допустимі.

Олива моторна відпрацьована

У скарбничку знань: Як відновити пластик у машині власноруч — 4 корисні поради

Допустимі випадки змішування моторних олив

Спочатку потрібно визначитися, що необхідно отримати: компромісний склад для того, щоб доїхати до найближчого сервісу і водночас не «спіймати клина»; або моторну оливу, на якій можна їздити довго — щонайменше, до регламентної заміни. Перший варіант описувати не будемо у зв'язку з його ризикованістю. Зазначимо лише, що повними протипоказаннями тут будуть мастила трансмісійні або створені для 2-х тактних двигунів: їх заливати в 4-х тактний мотор категорично не можна.

Розглянемо довгострокові варіанти, серед них:

Доливання невеликої кількості масла

Незначний об'єм, необхідний для доливання «до рівня», не здатний суттєво змінити склад загальної маси оливи. Приблизно те саме відбувається, коли водій переходить на нове мастило під час її регламентної заміни, оскільки злити стару оливу повністю неможливо. Невелика частина відпрацьованого мастила завжди залишається в каналах двигуна. Рівно, як і промивних засобів. Саме через це фахівці не рекомендують зловживати промиванням ДВЗ та за можливості намагатися не змінювати сорт використовуваного мастила ДВЗ.

Допускається доливати масло іншої марки не більше ніж 10-15% від усього обсягу. Якщо двигуну потрібна більша кількість, бажано повністю змінити мастило на нове (в ідеалі разом із фільтром).

Змішування моторних олив на одній основі

Щоб зрозуміти, які мастила можна змішувати, потрібно згадати основну класифікацію цих ПММ.

Головний принцип поділу — за хімічним складом і способом отримання основи:

  • Мінеральне. Його отримують у результаті перегонки нафти.
  • Синтетичне. Органічно синтезується з нафтопродуктів або синтетичних вуглеводнів (переважно етилен).
  • Напівсинтетика. Суміш мінеральної основи й синтетичних компонентів.
  • Гідрокрекінг. Виробляють з нафти шляхом гідрокаталітичного перероблення.

Звісно, ця класифікація доволі загальна, але застосування для доливання оливи на тій самій основі, що й та, що використовується, — вже половина успіху. За умови, що йдеться не про половину об'єму в картері, а знов-таки про 10-15%, це цілком допустимо.

Чи можна долити оливу іншого виробника зі схожими характеристиками за SAE, API й ACEA

Тобто, згідно з основними типами стандартів, за якими структуруються сучасні моторні оливи. Перший із них, SAE (Society of Automotive Engineers — американська Асоціація Автомобільних Інженерів) — класифікує мастила за в'язкістю. Зазвичай це головне маркування, за яким водії обирають виріб для своїх двигунів (наприклад, 0W30). Перша цифра тут — низькотемпературний коефіцієнт у закодованому вигляді: від позначення потрібно відняти 40. Буква W — показник сезонності, цифра після неї —  високотемпературний коефіцієнт.

Однак не всі оливи різних виробників однакової в'язкості бажано змішувати. Стандарт API (American Petrol Institute — Американського інституту нафти) наказує вживання мастил в різних видах двигунів:

  1. S (Service) — для бензинових;
  2. С (Commercial) — для дизельних.

Подвійне маркування (наприклад, SG/CD) свідчитиме про застосовність у двох видах моторів. Крім того, друга буква стандарту говорить про призначення для двигунів певного покоління. Що далі за алфавітом літери — то сучасніша олива.

A
Для бензинових ДВЗ
B Для дизельних до 2,5 л
C Для тих та інших із нейтралізаторами
E Для дизелів більше ніж 2,5 л

Класифікація ACEA, (Association des Constracteurs Europeens des Automobiles — Асоціації європейських виробників автомобілів) більш точна і вимоглива. Вона поділяє продукти на такі класи:

  • Плюс кожен ділиться за робочими характеристиками (цифра поруч із буквою):
  • 1 — енергоощадні;
  • 2 — широкого вжитку;
  • 3 — підвищеної якості з подовженим ресурсом;
  • 4 — для моторів із прямим уприскуванням;
  • 5 — оливи з найвищими якостями та наддовгим інтервалом.

Таким чином, якщо в обох мастил — і в тієї, що вже залита в мотор, і в тієї, яку планується доливати, — характеристики збігаються, їх спокійно можна змішувати. Наприклад, вони обидві 5W40 API SM ACEA A3/B4. А якщо в обох ще і є допуски автовиробників (Volkswagen, як-от, або GM), це взагалі «бінго».

Використання олив одного виробника з близькими характеристиками

Однак, попри вищеописане, найкращим варіантом змішування є додавання моторного мастила того ж самого виробника. Бажано, з однієї лінійки або серії, нехай і таке, що відрізняється за в'язкістю. До речі, це як раз і є відповідь на популярне запитання: «Чи можна змішувати масло 10w40 і 5w30?».

Лінійка моторних олив одного виробника

Причина тому проста: оливи одного заводу та суббренду зазвичай містять однакові присадки. Це практично виключає ризик виникнення реакцій між різними компонентами, які можливі в разі змішування мастил різних брендів. А втрата (або навпаки, збільшення) плинності оливи при цьому навряд чи буде значною або помітною.

Читайте: Як заощадити на бензині: 5 робочих порад

У яких випадках змішувати оливи неприпустимо

Ми розглянули випадки, коли змішування моторних мастил відбувається в максимально «дружніх» умовах. Тепер поговоримо про те, коли це частіше відбувається з найбільшим ризиком. Повторимося: у будь-якому разі, найгіршим варіантом буде сухий хід поршня в циліндрі — робота пар тертя без змащення.

Чи можна змішати синтетику та напівсинтетику й інші оливи з різними основами

Вкрай небажано доливати, скажімо, напівсинтетику в мінералку. Навіть якщо вони однієї в'язкості — припустимо, 10W30. Мастильні матеріали, що мають різні основи, завжди мають істотно різний хімічний склад. Для них використовуються абсолютно різні присадки, які з високою часткою ймовірності «не дружать» одна з одною. Особливо погано змішувати мастила з пониженням: мінеральне лити в напівсинтетичне, і вже тим паче в синтетику, зокрема, в сучасні оливи ПАО.

Змішування мастил різних класів

Не допускається змішувати між собою мастила для моторів легкових і вантажних автомобілів, тобто тих, що мають за API й ACEA різні класи. Характеристики мастильних матеріалів, застосовувані в них добавки, теж різні. Те, що потрібно низькообертовому дизелю, може тільки нашкодити форсованому движку з турбонаддувом, який працює на бензині. Змішуючись, присадки нейтралізуються, і масло втрачає всі корисні якості.

Моторна олива в асортименті

Змішування мастил різних виробників у великих кількостях

З тієї ж причини не можна змішувати оливи різних брендів у великих пропорціях (50/50 або 60/40). Навіть якщо ці мастила ідентичні за маркуванням і допусками, слід обмежити додавання 10-15 відсотками від загального об'єму моторного мастила у двигуні автомобіля.

Варто знати: Як вибрати компресор для авто: 6 головних параметрів

Рекомендації щодо безпечного змішування олив

Підсумуємо і складемо звід правил для випадків, коли необхідно змішати мастило:

  1. Змішувати можна тільки тоді, коли розв'язати проблему масляного голодування іншим способом неможливо.
  2. Мастильне «асорті» не має ставати звичкою та традицією.
  3. Доливати іншу оливу можна тільки тоді, коли рівень нижчий за норму.
  4. Тривалий пробіг після доливання допустимий тільки в разі, якщо додано мастило того самого бренду, але таке, що відрізняється за в'язкістю. Або іншого, але повністю збігається за класами/допусками. У всіх інших ситуаціях «бурду» з мотора потрібно якомога швидше злити та замінити однорідною за складом моторною оливою.
  5. Можна доливати та змішувати тільки сертифіковані мастила гарантованого походження, призначені для застосування в чотиритактних моторах внутрішнього згоряння. Інші мастила лити в ДВЗ суворо забороняється.

Ситуації, коли без змішування моторних олив обійтися складно або неможливо, виникали у кожного власника автомобіля. І далеко не завжди вони вирішувалися правильно, що ставило під загрозу працездатність двигуна. Сподіваємося, тепер читачам буде простіше ухвалити правильне рішення й убезпечити тим самим себе та автомобіль від дорогого і складного ремонту.

На замітку: Як правильно заряджати акумулятор автомобіля — 8 послідовних кроків

Коментарі
Залиште коментар
Категорії