Київ
Серце всієї України!
0 800 507 800
Вам передзвонити?
  • Блог
  • Акції
  • Магазини
  • Оплата і доставка
  • Що з моїм замовленням?
  • MOYO обмін
  • MOYO club
Рус Укр
Каталог товарів
Порівняння
Бажання
Кошик
Сума

Конструктор Лего: історія компанії – 7 доленосних поворотів

Дата публікації: 03.06.2020 09:56
Дата оновлення: 29.11.2023 15:05

Lego 80+ років радує своїх фанів іграшками та райдужними історіями. А їхній старт був не таким уже й веселим. Але вони вистояли та витримали найбільші фінансові кризи. Про історію успіху компанії Лего читайте нижче. Розкриваємо секрети, чим вона завойовує серця та уми дітей з 1958 року!

Створення компанії Лего

начало истории Lego и семья Кристиансенов

Засновник Лего Оле Кірк Крістіансен побачив світ у злиденній данській родині, тому зовсім не любив розповідати про «світлу пору». Здобувши базову освіту, він вирішив стати теслею, і працював на фабриці не покладаючи рук. Але у 30-х роках світ накрила Велика Депресія. Оле втратив роботу.

На замітку: Як вибрати дитячий візок: 6 кроків до ідеальної покупки

Біда не ходить одна. Невдовзі в нього вмирає дружина. Молодий чоловік залишився один із чотирма дітьми. Довелося виживати, перебиватися випадковими підробітками і дуже економити. У цей період Кірк Крістіансен відкрив у собі підприємницьку жилку.

Він зрозумів, найкращу роботу треба зробити самому. І створив дрібне виробництво з виготовлення та збуту прасувальних дощок (таких, як IB9100EО, але з дерева) сходів, дерев`яних іграшок на кшталт тягачів та качечок. У пыдтримцы у Олі був старший 12-річний син Готфрід.

Їхніми першими іграшками на продаж стали машинки та меблі з дерева, які відрізнялися гарною якістю. Конкуренція була незначною, тому бізнес швидко пішов угору. Штат працівників збільшився до 7 осіб, і Оле Кірк задумався про спеціалізацію лише на виготовленні іграшок. Вже 1934 року у безіменної майстерні з`явилася назва LEGO. У перекладі з датських слів, «Leg Godt» означає «захоплююча гра» або «добре грай».

Готфилд Кристиансенов и его отец на производстве LEGO

Гіт став опорою для батька, вони продовжили розвивати сімейну справу. Хоча спочатку Оле хотів дати йому вищу освіту, щоб дипломований фахівець почав працювати у престижній компанії. Але війна стала на заваді всім планам. 1940 року Німеччина окупувала Данію, і Готу довелося обирати серед нечисленних ВНЗ. Вчитися у німців він не захотів, тож повернувся на фабрику.

Історія звичних речей: Коли з`явився перший дитячий візок: 10 фактів з історії

1942 року завод Lego згорів. Попри труднощі та поневіряння, сім`я Крістіансенов вирішила почати все з нуля.

Від дерев`яних іграшок до робототехніки

Саме 42-го вони вирішують сконцентруватися на продажу іграшок, відмовившись від решти асортименту, з яким доводилося працювати раніше. Це рішення було настільки успішним, що буквально за кілька років підприємство розрослося. На новому виробництві працювало вже 40 людей.

  1. У 1946 році Лего стали продавати набори кубиків з малюнками.
  2. А 1947-го Олі вирішив розпочати складання іграшок із пластмаси.

Постачальники формувальної машини відправили їм прилад разом із кількома зразками пластикових товарів. Серед них — порожні цеглинки Kiddicraft авторства Хілларі Пейдж. Оле оцінив ідею конструктора і вирішив удосконалити її. Саме так світ і здобув знамениті кубики Lego!

детские конструкторы Лего

За іншою версією, родина Крістеансенсів купила термопластавтомат у 1946 році і офіційно викупила патент на «пластмасову цеглу». Початкова версія «цеглинок» не сподобалася, її переробили та почали просувати. Тому надалі авторство Пейджа перестали згадувати у своїх розробках.

Лего почало акцентувати на своїй основній фішці: деталі від різних конструкторів могли коннектуватись між собою.

Корисна стаття: Як вибрати дитяче автокрісло – 5 основних груп автокрісел для дитини

На початку 50-х у майстерні налічувалося 50 працівників. Виробництво розросталося, Lego виготовляло понад 200 видів іграшок із різних матеріалів. Річний виторг підприємства досяг 500 тисяч крон. Здавалося б, живи та радуйся.

Але доля знову завдала удару Олі Кірк Крістіансену. 1951 року він пережив інсульт, після якого так і не зміг повноцінно стати на ноги. Попри складнощі, сімейна справа продовжувала розвиватись.

  1. На початку 50-х компанія створила перший рекламний фільм про свою продукцію.
  2. 1954-го вдалося запатентувати своє ім`я: саме з цього часу поєднання LEGO з`являється на всіх їхніх іграшках.

Цього ж року Готфрід поїхав у відрядження до Англії, яке стало доленосним для подальшого розвитку бренду. На одній із ділових зустрічей у Гота розпочалася розмова з агентом із закупівель. Той поскаржився, що у всіх виробників однаковий підхід до іграшок.

У ході бесіди юний підприємець замислився над створенням ігрової системи, що розвиватиме уяву і дозволить будувати різні світи з одного набору. Саме після цієї зустрічі він прописав чотири принципи LEGO:

  1. Різноманітність варіантів використання.
  2. Міцність конструкції.
  3. Доступність кожному.
  4. Зручність у поширенні.

Важливо: Лего базується на переконанні, що іграшки повинні бути цікавими для будь-якого віку — чи це 5-річний хлопчик або його 70-річна бабуся

Усвідомивши потенціал своєї ідеї, Готфрід став підганяти виробництво продукції під ці критерії. Буквально за кілька років світ побачив знамениті набори LEGO, за допомогою яких можна було створити будинок та міні-машину, схожі на реальні. Компанія постійно розвивала конструктори, доповнюючи асортименти тематичними наборами. Це дозволяло створити місто з унікальним характером.

современные наборы Лего

З`явилися збірні лінійки:

  • міжгалактичний мегаполіс;
  • маленьке ковбойське містечко;
  • майнкрафт-поле;
  • всесвіт серіалу «Друзі» тощо.

Проте, від самого початку ринок не прийняв такі ідеї. У 1955 році Готфрід поїхав на виставку іграшок до Нюрнберга зі своїм творінням LEGO System, де він зазнав феєричної невдачі.

На замітку: Як вибрати самокат

Усі ЗМІ та представники великих рітейлерів вкрай негативно відгукувалися про перспективи майбутнього генія іграшкового світу. Однак він не зневірився, і в 1958 році розробив класичне кріплення LEGO. Так, те саме, що відокремлюється тільки зубами або пасатижами.

Приблизно в цей час Гот зміг переконати батька зменшити асортимент дерев`яних іграшок, оскільки всі полюбили пластик. І він не помилився. Попри те, що у себе на батьківщині LEGO спочатку не зайшло, за кордоном полюбили ці конструктори, і не відпускають до сьогодні!

1958 року помер засновник компанії Оле Крістіансен. Очолив Лего вже знайомий Готфрід, який вирішив сфокусуватися на «цеглинковій» ігровій системі. Друзі сім`ї вважали, що його ґрунтовний підхід до будівництва помилковий, і постійно відмовляли. Вони переконували, що фокус на новому напрямку зробить збиткову компанію. Але Готфрід нікого не слухав і продовжував займатись інноваціями у світі ігор.

Для активного відпочинку: Як вибрати дитячий велосипед?

1960 року LEGO знову постраждав від пожежі. Найбільше дісталося цеху дерев`яних іграшок. У результаті було ухвалено рішення не відновлювати його. Тому тепер старі іграшки Лего продаються за сотні чи навіть тисячі доларів. На рідкісних знімках на той час можна побачити, як діти будували з них іграшкові садові меблі на задніх дворах своїх будинків.

1969 року з`явилася легендарна лінійка DUPLO. Його деталі були більшими за звичайні, тому підходили для розвитку малюків. Ця серія викликала фурор у батьків дітей молодшого віку. Набір легко поєднувався з «дорослими» деталями, тому підходив до ігор з різними конструкторами.

 дети играют в LEGO

У середині 60-х відкрився парк розваг Legoland у місті Біллунді. За скромними підрахунками він залучав до 2 млн гостей на рік. Тоді це були нереальні цифри! Це було джерело прибутку та реклами. Приблизно тоді компанія почала перетворюватися на справжню імперію. Ну, а де імперії — там і експансії.

Цікава стаття: ТОП-5 дитячих триколісних колясок

На початку 70-х LEGO почало підкорювати північноамериканський ринок. Готфрід вирішив ризикнути: він продав ліцензію на виробництво конструкторів компанії Samsonite. Раніше для цього зазвичай юзали Дочок. Самсонайт відкрили 3 заводи та розробили систему продажів. Однак, попри добрі результати (близько 5 млн. наборів за рік), вони не змогли досягти таких же оборотів, як у Європі. Тому вирішили вийти із іграшкового бізнесу.

Приблизно в цей же час у компанії почалася серйозна криза. Перша хвиля популярності зійшла нанівець, а Готфрід вже не мав сміливих ідей. Тоді сталося те, на що не чекав ніхто. Його друга дитина — К`єлль Крістіансен піднесла нові ідеї. Іграшки стали схожими на ті, що ми знаємо.

Читайте: Як вибрати дитячі ролики для зручної та безпечної їзди

Лего трохи змінили свою концепцію, доповнивши лінійки поїздами з електричним двигуном та різними заправками. Також змінили персонажів: були просто робітники, а стали цілі сім`ї та великі компанії друзів.

К`єлль зменшив модельки, що дозволило поміщати їх у іграшковий транспорт. І 1977 року Lego отримали хвилю продажів. Збільшилася кількість тематичних серій. Фанатам «космічної», «середньовічної» та тематики слід дякувати саме К`єллю!

линейк Lego Castle и Lego Space

У 70-х компанія почала працювати ще в одному напрямку — ризикнула виготовляти набори для підлітків. У LEGO Technic можна було збирати цілі моделі авто та іншої техніки. Потім напрацювання цієї лінійки почали використовуватиме робототехніки на базі Lego. Такі іграшки мають бездротову передачу даних до кількох десятків, а то й сотень метрів — все, як у повноцінній розумній техніці на кшталт фітнес-трекерів.

У 1979 році К`єлль став гендиректором LEGO. Він реорганізував лінійку виробництва: деякі набори перетворили на свої бренди. DUPLO отримав окрему серію. Також у фігурок з`явилися вирази обличчя та рухливі руки. Завдяки цьому Лего знову побили всі рекорди продажів.

Корисна стаття: Як вибрати шкільне приладдя: корисні поради

Однак у 80-х з`явилися нові трабли — продукцію копіювали конкуренти. У LEGO закінчувався патент на технологію кубиків (тоді авторське право діяло до 50 років). Ринок заполонили тисячі реплік. Деякі горе-виробники не гребували називати свої шедеври на кшталт «Le Квадратики Go Грати». Вони відкрито користувалися розкрученим ім`ям.

У 1984 році Tyco Toys і Mega Blocks почали використовувати технології, напрацьовані LEGO. Але замість бездумного копіювання вони акуратно інтегрували їх у свої іграшки. Наступний суд Lego з Tyco став додатковою рекламою останньому – після «суперечки» Tyco оволоділи 10% ринку іграшок у США.

LEGO не з дешевих. Воно й не дивно, протягом розвитку компанія не мала конкурентів. Висока ціна виправдовувалася якістю та правом бути поза конкуренцією. Купити першокласні іграшки можна було лише в одного виробника. Але у 80-х довелося знижувати ціни на товари, щоби виживати.

:линейки Lego Space и Lego Castle

Тому Лего вирішили брати не лише якістю, а й кількістю. Саме у 80-х було вдосконалено багато ідей: розширили серії Space, Castle та Technic. Тоді ж з`явилися перші іграшки, якими можна було керувати з ПК - Це був перший крок до використання роботів.

Пізнавальна стаття: Як під`єднати PSP до комп`ютера через USB: 2 перевірених способу

У 1988 році LEGO провели перший чемпіонат із конструювання. У них можуть брати участь діти віком до 17 років з будь-яких країн. Згодом чемпіонати стануть традицією у компанії. Так Лего можуть показати свою соціальну відповідальність і рекламувати продукцію.

89-го з`явився набір LEGO Pirates, де герої не посміхалися. Надалі саме такий скрупульозний підхід до ідеї стане частиною філософії LEGO. І це був новий успіх. Такий феєричний, що помітно розслабив керівництво компанії. Тому Лего довелося тяжко переживати кризу у 90-ті.

До того ж, того ж таки 1988-го закінчився термін патенту унікальності форми кріплення. А «чеснотів», що копіюють концепцію бренду, було хоч греблю гати. Компанія зазнавала збитків. Не врятувало навіть створення конструкторів з новим технологіям. Борги засмоктували LEGO.

Історія кризи та банкрутства Lego

Доходи почали скорочуватись. Люди менше купували конструктори через повсюдну появу домашніх комп`ютерів, і ігор для них. Заради об`єктивності зауважимо, що винні не лише комп`ютерні технології. Політика босів компанії була помилковою. Вони думали, що завжди будуть на вершині популярності.

Що краще: PS 4 Slim і Pro – 2 версії: що краще вибрати?

Залежність від кіно

Контракти з «Зоряними війнами» та «Гаррі Поттером» принесли багато грошей, проте нашкодили філософії бренду. Lego у 1998 році потрапили у велику кризу, за яку поплатилися роботою тисячі співробітників. Керівники почали думати про нові способи заробітку, контракти з кіно-всесвітами здавалися паличкою-виручалочкою.

дети играют в Lego

І справді, у фінансовому плані Лего виграло. Наступні 3-4 роки були для іграшкових магнатів найприбутковішими. Тому керівництво LEGO вирішило брати бика за роги та писати тематичні набори.

Така політика йшла врозріз із перевагами основної цільової аудиторії. Шанувальники Лего звикли до реалістичних міст, у які грали цілими сім`ями. А не постійні покупці Lego купували кілька тематичних наборів і йшли геть. Якби легівські боси вчасно не схаменулися, це був би початок кінця.

Вибирайте грамотно: 6 параметрів, на які варто звернути увагу при покупці ігрової консолі

Такий величезний об`єм поодиноких (що дуже погано для бізнесу) транзакцій створив у керівництва ілюзію хибний стабільності. Вже на початку нульових вони забули про кризу, яку ледве пережили на два роки раніше.

Боси LEGO GROUP почали інвестувати у сумнівні сайд-проєкти, які вганяли у нову кризу. Бізнес дивом вижив завдяки постійним покупцям.

Проекти на стороні – у пошуках індивідуальності

З`явилися мега успішні багатосерійні «Lego Movies» та ігри «Lego Worlds» з фігурками, будинками, літаками, аеропортами та іншими елементами Мерч. А раніше такої свободи не було, купівельна аудиторія не брала новаторств.

Эксперименты Lego

Експериментувати Lego почали ще наприкінці 80-х: продавали одяг, годинник та інші аксесуари. Такі експонати йдуть із молотка на аукціонах за сотні доларів, а тоді було складно навіть окупити витрати. У 90-ті компанія пробувала спроєктувати комп`ютерну гру Lego Chess. Але це не сподобалося фанам компанії.

На замітку: Розвиток консолей Microsoft Xbox: 4 етапи становлення ігрової приставки

Найпроблемнішим проектом стала лінійка конструкторів Belville для дівчаток. Лего вклала багато коштів та зусиль на популяризацію цих мініфігурок, але вони зазнавали лише збитків. Так сталося, тому що ЦА були хлопці-молодшокласники.

Компанія ж вирішила перейти на дівчаток. А дівчата не такі вже й любителі конструювати. Той факт, що тепер Lego Disney Princess б'є рекорди продажів – заслуга маркетологів та піарників. Навчилися зацікавлювати, пропонувати та продавати. Дякую їм за це.

Коли Lego зрозуміли провальну помилку, вирішили вивчити та впровадити бізнес-структуру найбільших конкурентів – Mattel і Hasbro. Але це навіть не допомогло. Єдиним стабільним рішенням їм видавалося скорочення виробництва оригінальних комплектів, які користувалися популярністю.

Стагнація нульових

У нульових переживав застій весь ринок іграшок. Але найяскравіше це виражалося на продукції Lego. Буквально за один 2003 рік вони втратили $211 млн. А заборгованості становили рекордних $732 млн. Неймовірна сума на ті часи!

дети играют в лего

Попри безвихідь, компанія розробляла набір MindStorms  для створення повноцінних міні-роботів. Інновації з боргової ями не витягли, хоч і коштували чималих грошей. Але роботи Лего запали в душу техно-гікам.

Читайте: Як кріпити автомобільне крісло для максимальної безпеки дитини – 5 порад батькам

Цікавий факт: студент зі США зламав програмне забезпечення набору і виклав його у відкритий доступ. Завдяки цьому любителі новинки LEGO змогли створювати кастомні платформи керування. Замість судитися, компанія вирішила піти назустріч гікам і стала викладати частину нових розробок на своєму сайті.

ЗМІ писали, що Lego має план продати бізнес. Проте ситуацію врятувало призначення нового гендиректора. Вперше за історію, очолив компанію людина НЕ із сім`ї засновника. Ним став Йорген Віг Кнудсторп, який буквально врятував компанію.

Порятунок був болючим.

  • Він скоротив роздутий штат, зменшивши кількість співробітників з 8000 до 3500 осіб.
  • Скоротив асортимент із 13 тис. до 6,5 тис. наборів, залишивши лише найпопулярніші.
  • Йорген помітно «омолодив» компанію: звільнив для людей похилого віку співробітників та найняв молодь. Завдяки такій ротації, LEGO знову стали сміливцями, які славилися зухвалістю.
  • Гендиректор скоротив виробництво у США та Швейцарії, перенісши підприємства у дешевші Мексику та Східну Європу.
  • Він продав збитковий Legoland та офіси в США, Кореї та Австралії. Натомість компанія почала орендувати скромні площі.

І найголовніше рішення – Йорген Віг Кнудсторп вирішив повернути компанії початковий прообраз. Відновилися продажі універсальних конструкторів на кшталт Classic. А щоб посилити зв`язок з покупцями, він створив краудсорсингові конкурси, де автори кращих іграшок отримуватимуть 1% коштів від продажу свого задуму.

Цікава стаття: Розвиток та модельний ряд Sony PlayStation: з 1994 року до сьогодні

 Йорген Виг Кнудсторп и производство Лего

У 2007-го Лего змогли повернутися до доходів у $280 млн. Так, вони вже не були «монстрами індустрії» з неймовірними об`ємами експорту, як у 80-х. Натомість їх розвиток знову став стабільним. Іпотечна криза 2008-2009 рр. компанія на собі гостро не відчула.

Саме 2007-го світ побачив культову лінійку «Лего Архітектура». Кожен бажаючий зміг збудувати вдома найвідоміші пам`ятки. Одночасно з нею проходила розробка лінійки для хлопчиків молодшого шкільного віку. Ninjago. І щоб залучити покоління Z до нових іграшок, компанія створила цілий мультсеріал і навіть кілька відеоігор за мотивами «історії Ніндзя». На відміну від 90-х, цього разу серіали та ігри зайшли моментально! Досі мільйони маленьких хлопчиків просять: «Купи НіндзяГо!».

На замітку: 5 найпопулярніших безкоштовних ігор на Плейстейшн та інші платформи

Десяті – догляд у роздріб

До середини десятих Lego знову був на коні. У 2016-му оборот компанії, порівняно з 2008-м, став більшим майже на 600%. Їхній річний прибуток становив $520 млн, що перевищувало доходи Hasbro і Mattel разом узятих. Але ж Лего хотіли продатися їм, пам`ятаєте?

 Офлайн магазины Lego

У 2014 році вони почали промоутувати свої набори через мультики для кінотеатрів. Ця ідея виявилася настільки популярною, що на неї почали робити сотні пародійних шоу та мульт-творів.

Проте, у 2017 р. сталася нова криза: за рік виручка Лего зменшилася на 5% (до $2,4 Млрд). Відтак знову довелося зменшувати витрати. Протягом року компанія скоротила 8% робітників. Це 1400 людей.

2018-го вистояли, хоча про подолання кризи не йшлося. Прибуток зріс на 4%, а продажі на 3%. Геніальна ідея — перейти до ритейлу — принесла новий віяння у розвитку. Саме цим Lego почали займатися 2019-го.

Грай безлімітно: Найкращі ігри на ПК + ексклюзивний ТОП очікуваних іграль 2020

До цього компанія не займалася роздрібними продажами та «доставками до дверей». Товари продавалися лише у найбільших магазинах іграшок. Надивившись на монобрендові магазини таких компаній, як Xiaomi, Apple, Miniso і т.д., керівництво зрозуміло, не вистачає особистого магазину – де продаватиметься виключно їхня продукція.

Безпосередньо у магазинах вони зможуть винаходити свої ігрові всесвіти, збирати їх із різних блоків, та показувати «плюси» товарів.
Компанія вбиває одразу кілька зайців: Детальніше нижче у таблиці.

Причина
Можливості
Вихід на східні ринки Lego не поставлялися до Індії та Китаю. Перенаселеність та бідність генерують попит на іграшки. Тому компанія покладає надії на незасвоєні ринки.
Криза ринку іграшок у США У 2018 році закрився мега-ритейлер Toys R Us — аналог наших «Антошки» та «Будинку Грашок». З`явилася порожня ніша, яку можна легко зайти
Попит на монобрендові офлайн магазини Люди люблять ходити в подібні магазини: так можна відразу зрозуміти, як оригінально комбінувати товари одного виробника. Саме тому той самийApple Store завжди б`є рекорди з візитів та покупок.
Lego вирішили спробувати створити свій «Епл Стор», але лише у світі іграшок

Історія створення та розвитку Лего вчить, що головне у житті — вміння зрозуміти свої помилки та акцентуватися на сильних сторонах. Тільки так можна дати фору конкурентам і показати як загартовується сталь. Яким буде продовження Lego-всесвіту не знає ніхто. Зрозуміло одне — цю компанію вивчатимуть як приклад стійкості, бо вона розвивається під девізом: «Ніколи не здавайся!».

 

Коментарі
Залиште коментар