Щоб грамотно відповісти на це запитання, доцільно розібратися, що являє собою гірський байк, для чого він служить і які вимоги до нього пред'являються. Попри дуже конкретизовану назву, гірські вели призначені не тільки для сходжень.
У реальному втіленні, стандартний гірський велосипед – це потужний байк підвищеної надійності з посиленою рамою. Від звичайного міського велосипеда такі моделі традиційно відрізняються низькою рамою, агресивними покришками та ширшим діапазоном передач.
Які бувають гірські велосипеди
Гірські велосипеди діляться на три підвиди, що відрізняються своїм призначенням і, як наслідок, конструктивними особливостями. це:
- хардтейли;
- двопідвіси;
- ригіди.
Хардтейли, що мають тільки передній амортизатор і тверду раму з полегшених алюмінієвих сплавів або вуглецевого волокна, найбільш доречні для подолання перешкод (їзди по вибоїнах), дьорт-джампінгу, а також змагань з кантрі-або байк-кросу, стріту і слалому.
Завдяки наявності двох амортизаторів (на обох колесах), двопідвіси особливо комфортні, швидкі й добре контрольовані навіть на самих непрохідних стежках. Це ідеальний варіант для швидкісної їзди по бездоріжжю, фрірайду і даунхілу.
Що стосується ригідів, то подібні моделі позбавлені обох амортизаторів, що забезпечує їм виграш у вазі (завдяки полегшеній вилці), але значно знижує швидкість на складних трасах і робить їзду менш комфортною.
Обираємо колеса
На сьогодні найбільш поширеними є гірські моделі з колесами 24, 26 і 29 дюймів. Ще до недавнього часу стандартом вважалися МТБ з колесами 26 дюймів, але нині моделі 29" складають їм жорстку конкуренцію. Вони важчі та повільніші під час початкового розгону і забезпечують:
- більший імпульс від одного обороту педалей;
- посилення зчеплення;
- збільшення «кута атаки» під час подолання перешкод.
Колеса 24 дюйми традиційно встановлюються в підліткові байки.
Гальма: дискові чи обідні?
Мабуть, всі велосипеди, крім деяких гірських, вже отримали новіші дискові гальма (механічними, регулювальні в міру зносу в ручному режимі, або гідравлічними). Вони розташовуються на спеціальному прикріпленому до колеса диску і привертають увагу тим, що:
- забезпечують ефективне гальмування навіть на вологій і слизькій поверхні;
- не потребують заміни колеса (змінюється тільки зношений ротор);
- вимагають менше гальмівних зусиль.
Проте, в таких моделях досить складно перевірити ступінь зношеності гальмівної колодки, а, крім того, гідравліка досить дорога в обслуговуванні.
Своєю чергою, гальмівна система, пов'язана з ободом коліс (V-brake), є, хоч і менш ефективною, але більш економічною. Тут достатньо просто контролювати зношеність гальмівної колодки та виконувати її заміну. При цьому подібні гальма з часом зношують обід, в результаті чого може знадобитися заміна колеса.
Критерії вибору рами
Як вибрати гірський велосипед з правильною рамою? Дуже просто! Для визначення розміру рами достатньо використовувати такі рекомендації:
- сидячи на велосипеді, ви повинні відчувати себе розслаблено і комфортно (тіло не повинно бути занадто натягнутим або надмірно стислим);
- коли ви сидите, ваша нога, що стоїть на педалі, повинна бути злегка зігнута в коліні;
- кермо може бути нижче сідла максимум на два сантиметри.
Сильний нахил верхньої труби підійде високому велосипедисту з коротшими ногами, тому саме так виглядає більшість чоловічих моделей. Для жінки зручнішою буде укорочена і занижена рама, що забезпечує вище положення на сідлі.