Коли не вмикається газонокосарка, плани руйнуються. Росте трава на ділянці, час минає, а техніка мовчить у відповідь на кожне натискання кнопки або ривок шнура. Це перетворюється на проблему перед дощами або приїздом гостей. Але не варто поспішати викликати майстра або купувати нову модель. У більшості випадків несправність можна усунути самому.
У статті ми розберемо 5 поширених причин несправностей і запропонуємо конкретні рішення. Дізнаєтеся, які деталі потрібно перевірити насамперед на електричному й акумуляторному агрегаті та повернути його до ладу протягом п'ятнадцяти хвилин.
Чому не працює газонокосарка
Слід для початку переконатися, що травозбірник правильно встановлений: у деяких моделях апарат не заводиться, якщо він не зафіксований. І перевіряють, чи немає вологи в корпусі, особливо якщо косарка зберігається на вулиці. Часто виникають неполадки через п'ять очевидних проблем:
- Немає живлення від електромережі або розряджений акумулятор
У електромоделей пошкоджений подовжувач, розетка не працює, ослаблений контакт вилки. В акумуляторних — розряджена батарея або вона неправильно встановлена. Іноді зламана. Рішення напрошується саме собою: перевіряють розетку і кабель. Підключають інший електроприлад, щоб виключити проблему в електромережі. Потрібно переконатися, що акуум заряджений і правильно зафіксований у роз'ємі. Або пробують другий акумулятор, якщо він є в господарстві. - Спрацював захист від перегріву або перевантаження
Це відбувається через тривалу роботу, а також коли трава намоталася на ніж і двигун перегрівся. У такому разі відключають агрегат від мережі або витягують батарею. Чекають 10-20 хвилин. Очищають ніж від трави, перевіряють, чи вільно обертається вал. - Заблоковано ніж або вал двигуна
Через траву, гілки, сміття, які стопорять рухомі частини. Вимикають живлення й оглядають нижню частину приладу, прибирають усе, що заважає крутитися ножу. І звісно ж перевіряють, чи не застряг вал двигуна. - Несправність кнопки ввімкнення або запобіжника
Причина: відійшла кнопка, пошкоджений запобіжник або мікровимикач. Потрібно перевірити кнопку: чи не залипла, чи натискається з характерним клацанням. У деяких моделях є запобіжник, розташований у корпусі, його слід замінити. За наявності — перевірити клавішу безпеки або блокування запуску. - Проблеми з акумулятором (для батарейних моделей)
Через те, що акуум застарів або оснащений «пам'яттю», яка пошкоджена чи не заряджається. Тоді слід зарядити батарею до кінця та оглянути індикатори. Якщо вона сильно нагрівається, не тримає заряд або не заряджається — тоді перевірити зарядний пристрій.
Часті ламання газонокосарки
Частому зламу передує робота по мокрій траві або в вогкість. Волога потрапляє у двигун, на контакти, свічки запалювання, в акумулятор і спричиняє коротке замикання, іржу або перегрів. Потрібно косити тільки суху траву, не використовувати техніку в тумані, після дощу або під час роси. Попрацювавши, завжди слід протирати корпус і ніж пластиковою щіткою або м'якою тканиною. Адже трава і бруд накопичуються під ножем і у вентиляційних отворах, тому двигун перегрівається або блокується.
Коли старий або погано заряджений акумулятор, в інструменті знижується потужність, він то запускається, то ні, частішають випадки перегріву. Щоб цього уникнути, завжди заряджають батарею до кінця і не допускають глибокого розряду. Не зберігають її розрядженою або в спеці/на морозі. Хоча раз на сезон потрібно повністю розрядити й зарядити для калібрування.
Коли доводиться косити на нерівній і засміченій місцевості, удари по камінню, гілках і корінню псують ніж, вал і корпус. Варто оглядати ділянку перед стрижкою, прибирати потенційне сміття і використовувати тільки потужну модель на занедбаних і великих плантаціях.
Не варто зберігати агрегат у сирому або холодному приміщенні. Таке середовище провокує окиснення контактів, пошкодження батареї та тріщини в пластику. Бажано його ставити там, де сухо і тепло, оптимально — в оригінальній коробці або на стенді.
Добрий господар раз на сезон проводить техогляд: перевіряє заточування ножа, стан дротів, акумуляторів і кнопок, щоб подовжити термін служби та запобігти дорогому ремонту. Коли з'являються проблеми, їх можна усунути самому.
Затуплення ножів: інструкція для електро- та акумуляторних моделей
Заточують ніж 1-2 рази на сезон, особливо за частого використання агрегату.
- Відключають живлення: в електрокосарок виймають вилку з розетки, в акумуляторних — витягують батарею. Це важливо для безпеки, ножі можуть спрацювати при випадковому натисканні.
- Перевертають косарку на бік, двигуном догори, щоб масло (якщо є) не витекло. Підкладають під неї тканину або картон, щоб не подряпати корпус.
- Знімають ніж, але для початку знаходять центральний болт, який його утримує. Притримують рукавичкою або дерев'яним бруском і відкручують болт гайковим ключем. Потрібно запам'ятати порядок шайб і прокладок при знятті.
- Оглядають ніж. Якщо погнутий або тріснув, краще замінити, а тупий — точити болгаркою або напилком, рухаючись від центру до краю під кутом ~30°.
- Перевіряють баланс, надівши ніж на викрутку і врівноваживши у висячому положенні. Коли один край тягне вниз, сточують зайве. Якщо його не збалансувати, двигун вібруватиме і зламається завчасно.
- Встановлюють ніж назад із правильною послідовністю шайб та інших елементів. Надійно закручують болт, але надмірно не затягують.
- Підключають живлення і перевіряють роботу, щоб переконатися, що все працює і немає вібрацій.
Вібрація і звук
З'являються коли зламаний або погано збалансований ніж. Потрібно вимкнути живлення, перевернути інструмент і його оглянути. Погнутий, із щербинами та тріщинами (часто через сміття) — замінити. Якщо затупився — заточити й перевірити баланс (дивитися інструкцію вище). Потім правильно встановити та затягнути болт.
Коли зношуються підшипники або вал, вібрація буде постійна, а звук схожий на «дзижчання» або завивання. Таку проблему діагностують фахівці в сервісі. Якщо косарці понад 3 роки, можливо, доведеться замінити вузли.
Блок різального механізму
Можна зрозуміти, що пошкоджений блок механізму, що ріже, за характерними ознаками — буде глухий металевий звук, стукіт під час запуску або в роботі. Ніж крутиться з ривками, завмиранням або скрипом. Газонокосарка косить погано і залишає не прорізані ділянки в будь-якому режимі. Докучає сильна вібрація навіть після заточування і балансування ножа. Той зачіпає корпус, чути тріск або видно сліди зачіпання на кожусі. Іноді відбувається повна відмова ножа обертатися, хоча мотор вмикається і чути його звук.
Причини та їх усунення описані в таблиці:
Ознаки |
Рішення |
Вигнутий або погнутий ніж може пошкодити вал або внутрішню вісь |
Знімають ніж і замінюють на новий. Обов'язково перевіряють, чи не постраждав вал (чи обертається рівно і без люфту) |
Зсув або ламання вала ножа, через удар об камінь або корінь він може деформуватися |
Перевіряють, чи обертається вал без заїдань, чи не люфтить. У разі деформації його замінюють. Буде потрібне розбирання корпусу — це краще зробити фахівцям у сервісі, особливо актуально для акумуляторних моделей |
Тріщини або перекіс у кожусі різального вузла через те, що ніж зачіпає корпус |
Оглядають нижню частину, чи є тріщини, вм'ятини, перекоси. У разі виявлення змінюють нижню частину корпусу. Тимчасовий варіант — акуратно відігнути деформований пластик |
Ослаблення кріплень блоку. При цьому вся конструкція ножа може «гуляти», викликаючи вібрації та шум |
Перевіряють всі кріплення всередині блоку, якщо можна розібрати. Підтягують болти й перевіряють, чи не змістилися металеві частини |
Злам шестерень або редуктора — зустрічається в моделях з передачею на ніж через редуктор |
Тріск або гул — привід розібрати корпус. У разі зносу зубців або пластику — замінити вузол |
Якщо не впевнені в зламі, не варто запускати косарку «на всяк випадок» — це посилює пошкодження. Краще звернутися в сервіс.
Читайте: Як вибрати повітродувку: 5 підказок
Проблеми з ременем
Заморочка з ременем найчастіше трапляється в бензинової газонокосарки, проте електрична, з самоходом, теж іноді барахлить. Це проявляється тим, що ніж не обертається, хоча мотор працює, в результаті трава не коситься. Можливо, порвався або зіскочив ремінь.
Буває, спостерігається втрата потужності або «прослизання». Ножі або колеса буксують, або зупиняються під навантаженням. Найімовірніше, розтягнувся ремінь через зношеність і забруднення. Якщо докучають сторонні звуки під час запуску електростартером або вручну: вереск, скрегіт, свист — імовірно, ремінь треться об корпус або шківи через зсув або зношування. Тріщини, розшарування, замаслювання ременя вказують на старіння гуми та перегрів.
Що робити: покрокова інструкція із заміни або ремонту ременя:
- Знеструмлюють газонокосарку і добираються до ременя
Він захований під нижнім кожухом або бічною кришкою. Щоб зняти захист, знадобиться викрутка або ключ. - Оглядають ремінь
Перевіряють, чи не зіскочив він зі шківа. Оцінюють зовнішній вигляд: чи є тріщини, розтягнутість, втрата еластичності. - Очищають і встановлюють назад на шківи
Пошкоджений — замінюють на оригінальний за моделлю (маркування вказано на старому ремені або в інструкції). - Перевіряють натяг
Ремінь має бути тугим, але не перетягнутим. У деяких моделях натяг регулюється гвинтом або пружиною — його слід налаштовувати за інструкцією. - Збирають все назад і тестують
Щоб ремінь не терся по корпусу. Перевіряють роботу ножа і приводу під навантаженням.
Потрібно звертатися до сервісу, якщо ремінь постійно зіскакує (можливий знос шківів або деформація вала) або рветься після заміни. У цьому винна неправильна установка або перекіс шківів. Якщо в косарці використовується складна система редуктора з ремінною передачею, краще не розбирати без схеми.
У скарбничку знань: Як посіяти газон — 4 важливих етапи
Проблеми з приводом
Знову-таки проблема з приводом проявляється в моделей із самохідною функцією — де мотор приводить у рух ніж і колеса. Апарат не їде сам через обрив ременя приводу, зламаний моторчик або ламання приводу всередині коліс.
Якщо рухається ривками, значить слабо натягнутий ремінь, частково спрацював механізм зчеплення, забруднені шестерні. Під час руху з'являється шум, тріск, скрип. Причина в зносі або пошкодженні шестерень редуктора, потрапляння бруду, злам зубчастої передачі в колесі. Коли одне крутиться, інше — ні, значить зірвалася шестерня, зносився редуктор або привід колеса.
Щоб усунути проблему, знеструмлюють агрегат і перевіряють колеса, обертаючи руками кожне. Воно має обертатися вільно, але не бовтатися. Якщо чути клацання, шестерні зношені. Потрібно оглянути й очистити привід, знявши бічні кришки з коліщаток, якщо є, і видалити сміття. Воно блокує механізм. Перевіряють, чи на місці ремінь між мотором і приводом коліс: чи не розтягнувся, чи не порвався. Якщо цілий, але зіскочив, встановлюють на місце. Пошкоджений — замінюють на аналогічний (маркування вказано в мануалі).
У деяких моделей є окремий електромотор для приводу коліс. Якщо він не працює, перевіряють дроти, роз'єми, кнопку ввімкнення приводу. Можливо, щось заїло. Пластикові шестерні змащують силіконовим або тефлоновим мастилом. Не використовують літол або машинне мастило, вони збирають бруд.
Звертаються в сервіс, якщо привід не працює після всіх перевірок, можливо, згорів мотор коліс або контролер. Коли зламалися пластикові редуктори або шестерні, їх потрібно розбирати та міняти. Майстри в сервісі з цим впораються набагато швидше.
Покрокова інструкція: Як поміняти волосінь у тримері — 4 поради для недосвідчених
Самостійна перевірка та діагностика несправності газонокосарки
Знадобиться викрутка, ключ для зняття ножа, рукавички, ліхтарик, ганчірка або щітка, тестер (мультиметр — за бажанням, для перевірки електроживлення).
Електромодель підключають до різних розеток, щоб виключити зі списку підозр обрив мережі. Перевіряють подовжувач, вилку і кабель на пошкодження. Якщо є кнопка запобіжника, натискають її. Що стосується акумуляторної садової техніки, потрібно переконатися, що батарея заряджена і правильно вставлена. Оглядають контакти на батареї та в гнізді — чи немає нагару або іржі.
Очищають газонокосарку від трави та сміття. Оглядають корпус, колеса, ручку, кожух ножа. Перевіряють, чи не тріснуть пластик, чи немає люзів або зміщень деталей. Потрібно переконатися, що всі кнопки затиснуті правильно (у деяких моделях є двоступеневий запуск), адже апарат не вмикається, якщо травозбірник встановлений неправильно. Перевіряють ще раз. Ніж має бути вільний від трави, і не торкатися кожуха.
Перевертають агрегат двигуном догори та дивляться, чи затуплений ніж, чи немає деформації або тріщин, чи міцно він затягнутий, чи обертається вільно? При сторонньому шумі або битті є ймовірність, що ніж розбалансований або пошкоджений вал.
Перевіряють, чи працюють колеса під час увімкнення приводу. Оглядають ремінь (якщо привід ремінний) — чи на місці він, чи не порваний? Колеса повинні обертатися рівно, без люфту і закушування. Якщо під час увімкнення чути гул, скрегіт, деренчання — можливі проблеми з ножем, валом або балансом. Коли гуде мотор, а ніж не обертається — у передачі не порядок або заблокований вал. За допомогою мультиметра можна перевірити цілісність кнопки запуску, запобіжників, контактів. Запах гару або перегріву вказує на пошкодження двигуна або контролера.
Варто звертатися до сервісу, коли живлення є, а мотор не запускається, ніж не крутиться при робочому двигуні. Тоді підозра на згорілу плату, контролер, підшипники або тріщини в корпусі двигуна, осьовий вал люфтить.
Варто знати: Як доглядати за газоном — 4 сезонні відмінності та поради для ідеальної галявини
Регулярний догляд і профілактика газонокосарки
Не вмикається газонокосарка, якщо обслуговується від випадку до випадку. Потрібна профілактика після кожного використання. А саме — очищення нижньої частини корпусу і ножа від трави, землі, сміття. З цим добре справляється щітка або пластиковий шпатель (не металевий!). Не варто їх мити під струменем води, щоб не пошкодити мотор.
Важливо не забувати очищати вентиляційні отвори та решітки, оскільки пил, що накопичився, погіршує охолодження і провокує перегрів. Потрібно також переконатися, що ніж не забитий, не бовтається, у нього немає визубнів.
Раз на місяць або після кожних 4-6 косовиць перевіряють кріплення ножа, ручки, коліс. Підтягуються всі болти, особливо в місцях, де вібрація. Очищають і змащують рухомі частини силіконовим мастилом для підшипників і колісних осей. Оглядають акумулятор (для АКБ-моделей). Перевіряють контакти — чи не окиснені. Чистять клеми сухою серветкою або м'якою щіткою.
Перед початком і після сезону косовиці тестують запуск, рух коліс (якщо самохідна модель), роботу і заточку ножа. Його заточують щонайменше 1 раз за сезон або частіше за частого використання. Перевіряють ремені, якщо є, електропроводи, акумуляторний відсік, кнопки ввімкнення.
Перед тим, як поставити косарку на зберігання, заряджають батарею до 50-70% і ставлять у сухому приміщенні, де температура від +5 до +20 °C. Там має бути сухо, не пильно, і без прямих сонячних променів. Не ставлять агрегат на лезо, а перевертають корпус ручкою вгору.
Зі статті зрозуміло, що газонокосарка може перестати працювати з безлічі причин. Але в більшості випадків проблему можна виявити й усунути самостійно: перевірити живлення, оглянути ніж, очистити корпус або замінити зношений ремінь. Регулярний догляд і уважна діагностика дають змогу уникнути збоїв і продовжити термін служби техніки.
Не ігноруйте перші сигнали несправності — і ваша косарка (садовий тример) прослужить довго, ефективно пораючись з ділянкою будь-якої складності.
Пізнавальна стаття: Як користуватися газонокосаркою: заводимо в 3 прийоми, косимо сотку за 7 хвилин