Якщо моторне мастило не підходить за типом і в'язкістю, воно не охолоджує двигун, страждатиме змащування деталей. Посилиться їхнє тертя, а отже, прискориться знос. Продукт не впорається з відведенням тепла, температура підвищиться — це загрожує перегрівом, а надалі заклинюванням. Занадто в'язке загусає під час холодного старту, що ускладнює роботу мотора, збільшує навантаження на акумулятор і стартер. Неправильна в'язкість збільшує опір руху деталей і підвищує витрату палива. Така експлуатація авто влітає в копієчку.
До того ж автомасло, не призначене для конкретного двигуна, не справляється з утриманням і виведенням забруднень. Утворюється шлам і нагар на внутрішніх компонентах мотора. Знижується його продуктивність, провокуючи ламання.
Яке вибрати моторну оливу: на що звернути увагу
В інструкції до машини виробник вказує, яке масло підходить для його двигуна. У ній описується тип (синтетичне, напівсинтетичне або мінеральне), клас в'язкості (як варіант, SAE 5W-30), допуски та специфікації відповідно до стандартів API, ACEA або власних допусків виробників: VW 504.00, MB 229.51 та інших.
Для холодної погоди краще вибирати з низьким зимовим індексом, наприклад, 0W або 5W, щоб був легкий запуск двигуна в мороз. У спеку важливий індекс в'язкості за високих температур (друга цифра: 30 або 40), щоб зберігалися властивості за сильного нагрівання. У кого нове авто, краще використовувати синтетичний різновид. Він якнайкраще перешкоджає появі корозії, захищає мотор через поліпшені характеристики. Для тачок з великим пробігом іноді варто купити мастильний продукт з підвищеною в'язкістю. Такий краще захищає зношені деталі двигуна. Продається з позначкою «High Mileage».
Для їзди в заторах, з частими зупинками та стартами, є сенс взяти те, що з підвищеними мийними властивостями, аби запобігти утворенню відкладень. Для тривалих поїздок чи під час навантажень (буксирування причепа) виручає продукт із високою термостійкістю масел.
У скарбничку досвіду: Чим промити систему охолодження в автомобілі — 8 кроків в інструкції
Як вибрати автомасло за в'язкістю
В'язкість — це здатність рідини чинити опір течії. Показник визначає, наскільки вона залишається текучою за низьких температур і наскільки стабільною за високих. Характеристики з маркуванням 5W-30 означають:
- 5W — ступінь плинності продукту за низьких температур загущення (зимовий показник, «W» означає «Winter»).
- 30 — в'язкість за робочої температури двигуна.
Щоб вибрати відповідне, орієнтуються на рекомендації виробника, описані в інструкції з експлуатації автомобіля. Для сучасних двигунів часто рекомендуються з в'язкістю 5W-30 або 0W-20.
Якщо в регіоні холодна зима, обирають продукт із низьким зимовим індексом (0W або 5W), щоб вони залишалися текучим під час запуску двигуна в мороз. У спеку, заради збереження стабільності за високих температур, дивляться на другий індекс: 40 або 50. Для нових машин зазвичай підходять малов'язкі (0W-20, 5W-30), які мінімізують тертя. Якщо двигун зношений, потрібна висока в'язкість 10W-40, 15W-50 для компенсації люзів у механізмах.
Варто знати: Як обрати антифриз для автомобіля — 6 цінних порад для водіїв
Мінеральне, синтетичне та напівсинтетичне: яке вибрати моторне мастило
Мінеральне отримують із нафти за мінімального перероблювання. У нього базові захисні та змащувальні властивості, які поступаються за ефективністю іншим типам. Щільність і в'язкість вищі, ніж у синтетичних. Швидше псується за високої температури та загусає в морози. Дешевше за інші різновиди. Підходить для старих автомобілів і двигунів, розрахованих на низькообертову роботу. У нього слабка термостабільність. Потребує заміни частіше звичайного: кожні 5-7 тисяч км пробігу.
Синтетичне виробляють через хімічний синтез. У нього найвищі характеристики по в'язкості, стабільності та довговічності, тому беруть для сучасних авто з високими вимогами до роботи двигуна. Характеризується прекрасною плинністю за низьких, і стабільною в'язкістю, за високих температур. Стійкість до окислення надає йому більший термін служби. Залишає мінімальні відкладення в моторі, тому сприяє зниженню зносу. Звідси ефективність роботи в морози та в спеку. Заміна відбувається рідше: через 10-15 тисяч км пробігу. Зменшено витрату палива коштом оптимальної в'язкості. У нього висока ціна, яка не завжди виправдана для старих двигунів, оскільки може спричиняти витік масла через зношені ущільнення.
Напівсинтетичне являє собою суміш мінерального і синтетичних компонентів. Воно вважається компромісом між ціною і якістю, поєднуючи найкраще в обох категоріях. У нього середні антиокислювальні властивості, прийнятна плинність за низьких температур, стабільніша поведінка під час навантажень, ніж у мінерального. Довговічніше і стабільніше, потрібна заміна кожні 7-10 тисяч км. Підходить власникам авто середнього класу з помірними вимогами до навантаження. А також для двигунів із пробігом, де синтетичне мастило може бути занадто агресивним.
На замітку: Рейтинг 10 моторних олив — синтетичних і напівсинтетичних
Класифікація олив: API, ACEA та ILSAC
Моторні оливи класифікуються за міжнародними стандартами, які допомагають вибрати відповідну для різних двигунів. Розберемо їх у таблиці:
Стандарт |
Категорії |
Особливості |
API — розроблений Американським інститутом нафти |
Кожна категорія доповнюється літерою, яка вказує на рівень технологічного розвитку оливи: що далі літера від початку алфавіту, то сучасніший продукт |
Приклад розшифровки:
|
ACEA — розроблений Асоціацією європейських автовиробників |
Кожній категорії присвоюється номер, що вказує на рівень специфікації. Що вищий номер, то сучасніший продукт |
Приклад розшифровки:
|
ILSAC — розроблений комітетом виробників двигунів США та Японії |
Орієнтований на легкові авто і легкі вантажівки, забезпечуючи економію палива. Маркуються літерами GF з додаванням номера версії, який вказує на рівень специфікації.
|
Приклад розшифровки:
Підходить для автомобілів, вироблених у США, Японії та Кореї |
Щоб вибрати масло для авто за класифікацією, перевіряють рекомендації виробника. В інструкції до транспортного засобу вказані відповідні: API SN, ACEA C3 або ILSAC GF-6. Старі машини вимагають рідин з нижчими специфікаціями, сучасні — з новітніми стандартами. Для європейських моделей орієнтуються на ACEA, для азійських і американських — API або ILSAC.
До слова: Чи можна змішувати моторні оливи — 7 аргументів «за» і «проти»
На що ще варто звернути увагу під час вибору моторних олив для автомобіля
Враховують додаткові властивості автомастил.
- Мийні особливості: сучасна продукція містить присадки, які запобігають утворенню шламу всередині двигуна.
- Антифрикційні добавки: знижують тертя між деталями, що особливо важливо для спортивних автомобілів і машин з високими оборотами.
- Антиоксидантні властивості: збільшують термін служби рідини, запобігаючи її окисленню за високих температур.
- Сумісність із системами очищення вихлопу (DPF, каталізатори): оливи з низькою зольністю (Low SAPS) підходять для авто з фільтрами саж і каталізаторами (ACEA C2, C3, C4).
Перед покупкою перевіряють дату виробництва оливи. Термін придатності більшості з них 3-5 років за умови правильного зберігання. Якщо зберігалося при вологості та перепадах температур, є ймовірність, що зіпсувалося. Вибирають продукцію перевірених брендів (Mobil, Shell, LIQUI MOLY) і в офіційних дистриб'юторів. У них суворо контролюється якість. Деякі двигуни вимагають оливи зі зниженим рівнем шкідливих викидів і зменшеним вмістом фосфору, сірки та сульфатної зольності (Low SAPS). Це актуально для авто з гібридними двигунами та системами зниження викидів.
Деякі виробники олив висувають свої вимоги. Наприклад:
- VW 504.00/507.00 — для Volkswagen Group.
- MB 229.5 — для двигунів Mercedes-Benz.
- BMW Longlife-04 — для BMW.
- Dexos 2 — для автомобілів General Motors.
Важливо, щоб рідина відповідала допускам, зазначеним в інструкції.
Зі статті зрозуміло, що правильно підібране мастило надійно підтримує ресурс мотора: знижує його зношення, покращує продуктивність і економить кошти на ремонт. Головне — регулярність догляду за машиною і своєчасна заміна моторної оливи. Тоді двигун безперебійно пропрацює роками.